Prop del 40% ha mantingut resultats respecte a l’anterior campanya nadalenca, mentre que el 18% afirma haver millorat les vendes

Les dades s’extreuen de la segona consulta de l’Observatori de PIMEComerç als seus associats

Barcelona, 22 de febrer de 2018.- L’Observatori de PIMEComerç ha realitzat la segona consulta als seus associats sobre l’evolució de les vendes, centrant-se en com ha funcionat la campanya de Nadal, entre l’1 de novembre de 2017 i el 7 de gener de 2018 (la primera consulta va ser sobre les vendes durant el mes d’octubre de 2017). Els resultats recullen 468 respostes, tant de botigues que han respost a nivell individual com d’associacions i gremis de comerciants de proximitat que ho feien a nivell col·lectiu. Els socis de PIMEComerç també han estat preguntats sobre l’expectativa de negoci durant l’actual campanya de rebaixes i el primer trimestre de 2018. L’estudi complet recull els resultats globals, i també el detall per sectors d’activitat comercial i per províncies, i es pot consultar al següent enllaç:

https://www.pimec.org/sites/default/files/documents_pagines/ppoint_versio_comerc_1_0.pdf

Entre les dades a destacar de la consulta, un 56,77% dels enquestats han mantingut (38,62%) o millorat (18,15%) les seves vendes aquesta campanya de Nadal en relació a la campanya de l’any anterior. D’aquests, gairebé un 33% dels enquestats consideren que han mantingut o millorat vendes per l’evolució de la situació econòmica. D’altra banda, un 43,23% dels comerciants consultats han afirmat haver venut menys a la campanya nadalenca d’enguany. Entre aquest grup, un 56% atribueix la baixada a l’actual situació política a Catalunya.

Restauració i turisme, els que més han crescut en vendes

Els membres dels sectors de la restauració i el turisme són els que més han respost que han millorat vendes en la darrera campanya de Nadal. En el primer cas, així ho han afirmat un 62,5% dels restauradors consultats. En el cas del turisme, la xifra d’aquells que han parlat d’un millor resultat és del 36,36%. Per contra, el sector tèxtil és el que registra un percentatge més alt de comerciants que diuen haver perdut vendes respecte al Nadal d’un any abans: responen així un 57,73%. D’aquests, un percentatge similar (57,15%) ho atribueix a la situació política.

Per províncies, a Barcelona són majoritaris (42,60%) els que asseguren haver venut “igual” aquest Nadal, essent un 39,05% els que afirmen haver tingut pitjors resultats. A Girona també hi ha poca diferència entre els que han venut “igual” (41,27%) i aquells que han perdut vendes (44,44%). La província de Lleida és la que reuneix més comerciants que han augmentat vendes (18,34%), enfront dels que s’han mantingut en els mateixos nivells (gairebé el 34%) i els que han baixat (37,74%). Quant a Tarragona, és la zona on un percentatge més alt de comerciants afirma haver empitjorat vendes (58,07%), mentre que un 29,03% s’ha mantingut i un 12,90% ha venut més.

Una campanya nadalenca amb pocs contractes nous

Segons la consulta de PIMEComerç, 3 de cada 4 associats no han contractat nou personal aquesta campanya de Nadal. Dels que sí que ho han fet, el 21,90% ha contractat entre 1 i 3 treballadors, mentre que un 2,88% ha contractat més de 3 empleats nous.

Pel que fa als horaris d’obertura, un 59,08% dels comerciants els han ampliat durant el Nadal; tot i així, només un 7,78% assenyala els diumenges o festius com els dies amb més afluència de clients als seus comerços de proximitat. Respecte al pressupost dels compradors, en la majoria dels casos (79,83%) ha estat per sota dels 100€, si bé el 20,17% restant ha gastat entre 100€ i 500€.

Optimisme moderat

Preguntats sobre l’expectativa de vendes durant les rebaixes (i al llarg del primer trimestre de 2018), la majoria (62,25%) creu que seran iguals o superiors a les del primer trimestre de 2017, i ho fien majoritàriament (40,74%) a l’evolució de la situació econòmica. De mitjana són més optimistes els comerciants de Barcelona i Lleida (un 70,41% i un 58,49% creuen que vendran igual o més), que els de Girona i Tarragona (el 49,21% i el 45,16%, respectivament, creuen que les seves vendes seran més baixes).

Leave Comment