Les vendes del comerç al detall a Catalunya creixen el 2,2% i és el tercer any consecutiu que augmenta el nombre d’ocupats.

El control administratiu, la seguretat i prendre mesures per a la dinamització comercial, la millora en fiscalitat de les empreses i la venda ambulant il·legal, entre les principals inquietuds del comerç.

Nova comunitat d’opinió en línia “Compradors pel país”.

Barcelona, 05/05/15 – La Confederació de Comerç de Catalunya (CCC) ha presentat avui una nova edició de l’Informe del comerç català, amb l’última actualització de les dades oficials de l’Eurostat, de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) i l’Idescat. En l’estudi d’aquest 2015, es posa de manifest que les vendes del comerç al detall a Catalunya han crescut un +2,2%, i han assolit resultats similars als de l’any 2007, segons l’Índex del comerç al detall (ICM en les seves sigles en espanyol) sense estacions de servei.

Aquesta xifra se situa per sobre de la mitjana estatal i de la registrada per la comunitat de Madrid, +0,9% i  -1,2%, respectivament. Així mateix, el comerç al detall a Catalunya va facturar, el 2013, 36.765 milions d’euros, i va ser la primera comunitat autònoma en termes de facturació de l’Estat espanyol, un +17,94%.

Pel que fa al comerç de proximitat, el model comercial català demostra, una vegada més, que obté millors resultats que altres models, pel que fa a vendes i a ocupació. Concretament, les vendes del comerç de proximitat català han augmentat un 2,2%, mentre que les grans superfícies, per exemple, van veure disminuir els seus resultats fins a un 2,7% al llarg del 2014.

Igualment, segons les dades proporcionades per l’Enquesta de Població Activa (EPA), el sector fa tres anys consecutius que augmenta el nombre d’ocupats, tot i que l’ocupació no té la qualitat desitjada, ja que 2 de cada 10 contractes són temporals i, en el darrer any, els contractes temporals han crescut un 13%.

D’altra banda, segons les afiliacions a la Seguretat Social, el comerç al detall continua sent el primer sector en ocupació a Catalunya, ja que ocupa un 16% dels autònoms i un 10% dels treballadors assalariats, per davant d’altres sectors com l’administració pública o la restauració i el turisme. El nombre d’estrangers que treballen en el sector arriba a l’11%.

Ja per acabar, al llarg del 2014 Catalunya ha perdut un total de 885 empreses (-1,16%) i 759 locals comercials (-0,83%). Tot i això, els tancaments són inferiors a la mitjana espanyola, un -1,60% i un -1,40%, respectivament.

Inquietuds del sector de cara a les eleccions

D’altra banda, la CCC també ha presentat el Memoràndum amb les principals inquietuds del sector de cara a les properes eleccions i l’ha fet arribar als diferents partits polítics.

Tot i que els resultats registrats en els darrers dotze mesos són esperançadors, el comerç al detall ha sofert i pateix, encara avui, la crisi econòmica d’una manera directa. És per això que la CCC considera que cal prendre mesures per mantenir el creixement de les vendes i de l’ocupació al llarg del temps, i això passa per adoptar un conjunt de mesures que afecten diferents nivells administratius (local, autonòmic i estatal) i diferents àmbits, com són el control administratiu i la seguretat ciutadana, la dinamització comercial, la fiscalitat, l’urbanisme o la venda no sedentària, entre d’altres. Vegeu el document adjunt: Memoràndum de la CCC a les eleccions municipals 2015.

Volem saber l’opinió dels consumidors

La CCC, en col·laboració amb l’empresa Please, posa en marxa la comunitat d’opinió en línia “Compradors pel país” (http://www.compradorspelpais.cat), un espai en el qual els ciutadans poden opinar, debatre i fer suggeriments sobre el comerç, els serveis i el turisme de Catalunya.

L’objectiu de la plataforma és escoltar el que els consumidors pensen sobre diferents temes que afecten el sector, com poden ser els horaris comercials, el “top manta” o les rebaixes. A través de diferents preguntes i activitats, es podran comentar inquietuds, explicar experiències i opinar, sempre des del respecte, amb altres membres de la comunitat.

Participar-hi és molt senzill. Només cal accedir a l’enllaç, triar la pregunta que es vol comentar i automàticament apareixerà el registre. A partir d’aquí, ja es pot participar en les diferents activitats que es duen a terme, com preguntes i enquestes, comentar notícies o respostes d’altres membres i, alhora, votar aquelles interaccions amb les quals s’estigui d’acord.

D’aquesta manera, i en la línia de la campanya “Botiguers pel país” (http://www.botiguerspelpais.cat), la CCC espera conèixer d’una forma més propera la situació actual i les àrees d’interès del sector i acostar-se als ciutadans per mostrar que el comerç de proximitat forma part de manera indissoluble de l’entramat social i econòmic de Catalunya.


[ Informe (Resum executiu) ]

Leave Comment